superfoods

Spirulina

SPIRULINA (Spirulina platensis)

Spirulina je preprosta, modrozelena planktonska alga. Ker je, kot večina alg izjemno prilagodljiva, jo najdemo v najrazličnejših vodah –močvirjih, sladkih, slanih in stoječih. Raste v čistem okolju, v toplih vodah, ustrezajo pa ji tudi bazične vode vulkanskih jezer. Danes jo kontrolirano gojijo v plitvih bazenih.
Ker je zelo nezahtevna je uporaba pesticidov odveč, kar lahko v prihodnosti doprinese tudi k reševanju našega čedalje bolj kemično onesnaženega planeta.

Modrim algam rečemo tudi cianobakterije. Ti organizmi energijo za svoje življenje pridobivajo v procesu fotosinteze. Značilna modro-zelena barva je posledica raznovrstnih barvil, ki jih vsebuje spirulina. Med njimi prevladuje klorofil, imenovan tudi »zelena kri«, ki ima podobno sestavo kot hemoglobin v naši krvi. Moder odtenek daje fikocianin, ki pozitivno vpliva na delovanje jeter in presnovo pomembnih kislin.

V prehrani jo že od nekdaj uporabljajo predvsem v Afriki in Južni Ameriki, mi pa jo zadnja leta spoznavamo kot superživilo in jo, zaradi velike prehranske vrednosti uživamo kot prehranski dodatek iz naravnih virov.

Spirulina je alga, ki čisti in krepi hkrati. Vsebuje velike količine pigmentov (klorofila, beta karotena …), vitamine (B1, B2, B3, B6, B9, v sledovih B12, A1, C, D in vitamin E), minerale (kalcij, magnezij, železo, kalij, naravne soli … ), ter kar 60 – 70 % proteinov oz. beljakovin, ki vsebujejo vse esencialne aminokisline.

Spirulina je odličen dokaz, da se lahko esencialni elementi, ki jih telo samo ne more tvoriti, dobijo tudi v hrani ne-živalskega izvora. Njena hranilna vrednost je odvisna od načina njene predelave, tako naše telo lažje absorbira spirulino, ki so ji pri predelavi poškodovali celice. Najpomembnejše pa je, da so vse naštete snovi v spirulini prisotne v takšni obliki, da jih naše telo lahko sprejme in tudi hitro absorbira.

Spirulina ima zelo širok spekter pozitivnega vpliva na naš organizem. Dokazan je njen vpliv na imunski sistem. Pomaga pri zdravju črevesja, kože, las, pomaga pri naravnem izgubljanju telesne teže, čisti jetra, krepi spomin, pomaga ščitnici … pigment fikocianin zmanjšuje izločanje histamina, deluje protivnetno, zato lajša tudi alergije.

Organizem oskrbuje tudi z vsemi esencialnimi aminokislinami, maščobnimi kislinami, predvsem gamalinolensko kislino, ki jo najdemo le še v materinem mleku, svetlinovem olju in nekaterih drugih vrstah alg. Naj omenim še maščobno kislino arginin, ki igra pomembno vlogo v našem imunskem sistemu, pri celjenju ran, uravnava izločanje rastnega hormona, pozitivno vpliva na krvni pritisk … Pri raziskavah na miših so opazili tudi povečano obnavljanje kostnega mozga, rast timusa, vranice in krepitev imunskega sistema. Opazili so tudi povečano aktivnost celic ubijalk in nekaterih protiteles in levkocitov. Preprečuje slabokrvnost.

Dokazali so tudi antioksidativno in protitumorno delovanje (beta karoten). Ureja presnovo in je dobra za črevesno floro, ki je zaradi temeljne vloge pri absorbciji hranil zelo pomembna za naše dobro počutje in zaščito pred infekcijami. Vpliva tudi na metabolizem ogljikovih hidratov. Uživanje spiruline zniža raven sladkorja v plazmi. Pri sladkorni bolezni tipa 2, se je po jemanju spiruline, zmanjšala glukoza v krvi, ter koncentracija glikiranega hemoglobina. Vpliva tudi na raven holesterola, trigliceridov in LDL.

Znanstveni dokazi potrjujejo koristnost uporabe te modrozelene alge v naši prehrani za ohranjanje in tudi izboljšanje našega počutja. Nepogrešljiva je pri prehrani veganov, vegetarijancev, aktivnih športnikov, starostnikov in tudi nosečnic ter otrok. Spirulina ni le zakladnica številnih hranil, ampak pozitivno vpliva tudi na vzdržljivost in moč ter pomaga, da se po napornem treningu hitreje regeneriramo.

V zadnjem času hitro pridobiva na svoji prepoznavnosti in cenjenosti. Lahko jo kupimo in uživamo v obliki prahu ali tabletk, bistvene razlike ni, je pa pomembno, da ni termično ali kako drugače obdelana, da ohrani vse svoje dragocene sestavine. Uživamo jo lahko samostojno, predvsem v obliki tabletk, če jo imamo v prahu, pa jo bomo lažje užili v sokovih, smutijih …

Smoothie z grenivko in spirulino
– 2 (rdeči) grenivki
– Žlica spiruline v prahu ali 8 tabletk
– 1 velika žlica medu
– 0,5 l vode

Smoothie II:
– sok dveh pomaranč
– pol banane
– žlička spiruline

Domače čokoladne kroglice s spirulino:
– 100 g kakavovega masla
– 2 žlici dišeče kokosove maščobe
– 2 žlici surovega kakava
– 4 žlice fino mlete kokosove moke
– 4 žlice kokosovega sladkorja (ali 2 žlici medu)
– Dodatki po izbiri (lešniki, rozine, goji jagode …)
– Spirulina v prahu

V majhni kozici na blagem ognju raztopimo kakavovo maslo in kokosovo maščobo in odstavimo. Dodamo kakav, fino mleto kokosovo moko, sladkor, dodatke ter dobro premešamo. Maso damo za nekaj časa v hladilnik, da bomo iz nje lažje oblikovali kroglice, ki jih povaljamo v spirulini. Spirulino lahko dodamo tudi v maso samo in jo nadevamo v modelčke za praline.

Patricija Šenekar

www.hiskazelisc.com

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja